Tevredenheid patiënten 2024
Als HGC Rijswijk willen wij graag weten hoe onze patiënten de kwaliteit van zorg ervaren. Door jaarlijks een onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren krijgen we meer inzicht in uw ervaringen. Hierdoor kunnen we, daar waar nodig, onze zorg nog verder verbeteren. Wij stellen het zeer op prijs dat veel patiënten de tijd en moeite nemen om de vragenlijsten in te vullen. Hierdoor kunnen wij steeds betere zorg verlenen!
Vanuit het onderzoek over de periode 2024 blijkt dat patiënten zeer tevreden zijn over onze zorg- en dienstverlening.
75,4% van de ondervraagde patiënten zou HGC Rijswijk promoten bij andere mensen met dezelfde ziekte of gezondheidsklachten.
De score voor de totaalindruk van HGC Rijswijk is gemiddeld 8,9. De cijfers variëren van een 7 tot een 10. Hier zijn we trots op als HGC!
In het onderzoek is ook gevraagd wat u als patiënt belangrijk vindt. De 5 belangrijkste zaken die hierin zijn aangegeven zijn in onderstaande tabel vergeleken met de scores vanuit de bijhorende vragen.
Conclusie is dat op de onderdelen die belangrijk worden gevonden zeer positief wordt gescoord door de ondervraagde patiënten.
Wat vindt u als patiënt belangrijk? | Wat is uw mening hierover? |
1. Zorgverleners die luisteren naar patiënt (62.3 % vindt dit van belang) | 97 % van de ondervraagde patiënten vindt dat er goed geluisterd wordt naar hen door de zorgverleners |
2. Vertrouwen in deskundigheid zorgverleners (62.3 % vindt dit van belang) | 95% van de ondervraagde patiënten geeft aan vertrouwen te hebben in de deskundigheid van de medewerkers HGC |
3. Het effect van de behandeling goed is. (58 % vindt dit van belang) | 71% van de ondervraagde patiënten beoordeeld dat het effect van de zorg/behandeling goed is |
4. De uitleg van de zorgverleners begrijpelijk was (55.1% vindt dit van belang) | 98% van de ondervraagde patiënten vindt dat de uitleg in begrijpelijke taal wordt uitgelegd door de zorgverleners |
5. Voldoende informatie gekregen voorafgaand aan de behandeling (43.5% vindt dit van belang) | 78% van de ondervraagde patiënten vindt dat de informatie vooraf aan de behandeling voldoende tot goed is. |
Patiënten konden in het onderzoek ook complimenten en verbetertips geven.
Patiënten geven vooral complimenten over de service, vriendelijke en behulpzame opstelling van medewerkers, heldere informatie, positieve resultaat van de behandeling en de deskundige begeleiding.
De verbeterpunten zijn erg divers van aard. Al deze verbeterpunten zijn, op het moment dat dit speelde, door medewerkers direct intern gemeld zodat we snel acties hebben kunnen ondernemen.